Think Pink, Live Green…cu cafea, dar fără ciocolată!DESPRE MÂNCARE,TRATAMENTE ŞI CANCER LA SÂN(2)

Există o organizaţie care se numeşte Breast Cancer Organization (www.breastcancer.org), condusă şi fondată de Marisa Weiss, M.D, medic oncolog cu multă experienţă din S.U.A., care uneşte o comunitate de peste 27 de milioane de oameni în ultimii 10 ani.Aceasta este una dintre sursele mele de informaţii referitoare la cancerul la sân.Aceasta practică medicina la Lankenau Medical Center, parte a Main Line Health Hospitals de pe lângă Thomas Jefferson University Health System in  Philadelphia .

Think Pink,Live Green  –   Gândeşte roz, Trăieşte verde.

Acesta este mottoul acestei organizaţii.Culoarea pentru organizaţiile şi fundaţiile care luptă împotriva cancerului la sân este rozul şi când veţi vedea o fundiţă roz, trebuie să ştiţi că aceasta este o referire la persoane care suferă de această boală.S-a ales rozul ca semn de luptă împotriva acestei boli urâte, pentru a se marca ideea de feminitate.

Există pe acest site o rubrică despre cum se pot reduce riscurile cancerului la sân.Îmi place să citesc acolo lucruri pe care la noi oncologii nici nu se gândesc să le discute cu pacientele, adică influienţe ale diverselor chestii, de mâncare şi de altele, asupra cancerului la sân.

Printre altele, ultimele cercetări fac referire şi la cafea.

În jurnalul de cercetări privind cancerul la sân se face referire la două studii desfăşurate în Suedia şi Germania prin care s-a ajuns la concluzia că dacă bei cafea ( heavy coffee) scade riscul să faci boala.Studiile se referă la femei ajunse la menopauză.Amândouă studiile au confirmat cele trei riscuri, considerate cele mai importante:

-riscul genetic ( provenienţa din familii cu istoric de cancer)

-obezitatea sau depăşirea greutăţii normale

-consumul de alcool

Analiza a identificat şi puternice asociaţii cu vârsta la care intervine menopauza (creşte riscul, dacă vârsta intrării la menopauză e înaintată), vârsta primei naşteri ( dacă e peste 30 de ani), activitatea fizică, educaţia, terapiile cu hormoni şi altele.   Fumatul, pe de altă parte, nu a avut o asociere semnificativă cu cancerul la sân ( iar eu am fost super mândră că m-am lăsat de fumat, chiar dacă m-am îngrăşat din pricina asta!).

Cafeaua are o relaţie paradoxală cu riscul de cancer la sân.Amestecul de cafeină şi polifenoli ar sugera un potenţial de a conferi atât caracteristici carcinogene , cât şi chimiopreventive, după cum au notat autorii în introducerea la studiul lor.

La final se concluzionează ( pe un eşantion cumulat de vreo 15.000 de femei pe ambele studii) că dacă bei mai mult de 5 ceşti de cafea pe zi, scade riscul de cancer la sân cu receptor hormonal negativ (între 33 şi 57%) pentru femeile aflate la menopauză (adică pe un cancer ca al meu, la mine!!!).

Dacă asupra scăderii riscului ar mai fi poate de comentat pe la procente, concluzia fermă este că nu s-a putut găsi nici o legătură între consumul de cafea şi creşterea riscului de cancer la sân.Desigur nu scad şi alte riscuri legate de consumul de multă cafea ( tulburări de somn, alte efecte secundare) ceea ce ar însemna că se cere totuşi ceva moderaţie.

   Întâi m-am bucurat, pentru că îmi place cafeaua şi pentru că, în sfârşit, spune cineva că nu trebuie să opreşti această bucurie ( o cafea aburidă dimineaţa pe balcon sau în grădină…una sub umbrelă la terasă sau pe birou pe la prânz, când simţi că-ţi pleacă deja cheful de muncă… şi una seara cu un biscuite uns cu ciocolată! oops! se dă înapoi …şi se scoate ciocolata…rămâne cafeaua de pe la five o clock ….şi tot nu sunt cinci, adică intri la moderaţie..!!! şi am şi un ceas exact ca ăla….muuulte cărţi…).

Pe urmă m-au apucat remuşcările, că mă gândesc la ciocolată deşi sunt cam (foarte! ) „plinuţă” ( am pus 12 kile numai de la menopauza indusă şi încă pe atât după chimioterapie, iar de atunci nu slăbesc orice aş face!).În plus, despre istoricul familial nici nu vreau să menţionez…Alcool nu beau de regulă, dar tot mai salivez după o bere rece sau un Campari Orange într-o zi de caniculă..şi mă mai încânt… aşa, cam de o dată pe lună vara şi odată la două luni iarna..iarna cu vin roşu mai ales.

 Presupun că mai încolo , pe seară, o să mă gândesc la faptul că dacă tai din regimul tău de bucurii tot ce te poate face fericită atunci -vorba bancului- de ce să mai vrei să trăieşti mult?

Nu ştiu nici cum să înlocuiesc salatele cu roşii, ceapă şi castraveţi, că de la E-coli încoace am o clară reţinere!Toate celelalte îngraşă, nu?Să mă întorc la ele? O să mai analizăm problema, mai ales că am de gând să mă duc la nutriţionist.Poate că o părere calificată mi-ar face bine…voi ce credeţi?am înnebunit de tot?

