DESPRE MÂNCARE, TRATAMENTE şi CANCER LA SÂN(1):alimentaţie şi chimioterapie

Am pus pe acest blog, acum nu multă vreme, un post despre regulile alimentaţiei pentru prevenirea cancerului.Sunt chestii de bun simţ, dar mai greu de respectat decât pare la prima vedere.Şi oricum, îţi mai trebuie şi noroc să rămâi sănătos, chiar şi cu toate regulile astea respectate!

Sunt multe reguli pentru alimentaţia bolnavilor de cancer, dar şi ele cam similare cu cele de prevenire a îmbolnăvirii.Sigur că eu cred că aceste regului sunt aplicabile unor bolnavi în stare ?normală?, aşa… ca mine, adică dintre cei care se simt bine, chiar dacă au trecut prin operaţie şi tratamente, nu au boli asociate (diabet, boli grave ale ficatului sau ce ştiu eu ..altele), cu alte cuvinte se adresează unor oameni care sunt sau măcar par sănătoşi, au o activitate zilnică normală, nu sunt la pat sau epuizaţi de boală.Pentru bolnavii de cancere în faze grave, avansate, critice, numai doctorii se pot pronunţa asupra regimului alimentar, pentru că aceştia slăbesc, de regulă, foarte tare în timp foarte scurt, pierzându-şi puterile cu rapiditate.

Am acasă o carte care se cheamă “Alimentaţia bolnavilor de cancer” a lui.D.Chiriac, pe care mi-am cumpărat-o de la parterul IOB şi pe care chiar am aplicat-o o vreme…din păcate nu am ţinut acel regim “ca la carte” prea mult timp, pentru că mi s-a părut de-a dreptul chinuitor şi cam…exagerat.O să citez în alte postări, ulterioare, chestii interesante sau ciudate din acea carte , aşa, într-un fel de serial, pentru că multe dintre amicele mele companioane într-ale bolii au fost foarte interesate de subiect.O să-mi mai dau şi eu cu părerea pe ici pe colo, că altfel nu se poate!

M-au întrebat şi despre alimentaţia pe timpul tratamentului, dar pentru această perioadă medicii oncologi sunt cei care trebuie să decidă, fiind important ca efectul tratamentului să nu fie redus de substanţele din diverse alimente.

Eu ţin minte (au trecut deja aproape DOI ani de la încheierea tratamentului!!!Yeah!!!) că doctoriţa mea mi-a spus că nu trebuie să mănânc deloc grefe pe perioada chimioterapiei că au nu ştiu ce substanţă care micşorează efectul , dar că, în rest, trebuie să mă alimentez foarte bine şi variat (neapărat să mănânc şi carne, dar nu de porc, lactate, ouă, chiar şi îngheţată, tot ce îmi place, fără prăjeli, grăsimi multe, dulciuri de cofetărie în exces, adică să te hrăneşti rezonabil, dar bine.)Pentru persoanele mai în vârstă, aşa ca mama, nu era de acord cu postul pe perioada chimioterapiei.În zilele cu chimioterapia trebuia  să mănânc foarte uşor, pentru că acel Kitryl care se pune să mai taie greaţa duce la constipaţie şi alimentaţia trebuie adaptată ca să contracareze acest efect ( adică să fie mai mult vegetală, fibre, hrană mai uşoară).N-aş fi putut mânca prăjeli oricum, pentru că în zilele de chimio, deşi mie nu-mi era rău de să nu mai pot, mai ales la primele şedinţe, nu suportam nici mirosul de carne prăjită sau de grătar, darămite să le mai şi mănânc!

Oricum trebuie să mănânci ceva înainte şi să bei foarte multă apă, peste doi litri în zilele cu chimio, din care măcar unul înainte de perfuzie,pentru că altfel e şi mai rău.Eu plecam la spital cu o sticlă de jumate băută deja şi cu una-două la mine, pe care le “degustam” în timpul perfuziei,în vreme ce citeam dintr-o carte sau o revistă uşoară, plăcută, pentru că stai ceva vreme acolo…măcar o oră şi jumătate sau chiar mai mult şi e preferabil să socializezi mai puţin, ca să te protejezi psihic de poveşti de groază.Pe urmă, acasă, până seara mai “trăgeam la măsea” încă o sticlă-două de apă plată.Chiar dacă uneori nu-mi mai venea, mă străduiam să beau apa…normal ar trebui să bem doi litri şi în zilele normale, nu?La chimio, mai diluează chestiile alea roşii şi toxice, care se elimină mai repede apoi…

Tot doctoriţa mea îmi recomanda să manânc lămâi(eu acresc ciorba cu lămâi!mai pun şi la salate, la peşte), să pun mult pătrunjel la orice, să mănânc ardei gras şi orice sursă naturală de vitamina C (lămâile nu în zilele cu chimio, ci în mijlocul intervalului) ca să-mi întăresc venele, pentru că acestea devin rigide şi se sparg mai uşor de la chimicalele acelea.Am mai luat în intervalul dintre şedinţele de chimio LIV 52 pentru protejarea ficatului, Omega 3 pentru inimă,  dar numai câte o pastilă pe zi, şi Echinaceea sub formă de ceai, că era toamnă-iarnă şi îţi scade mult imunitatea de la chimio.Sunt doctori la noi în ţară care nu acceptă nici un fel de suplimente (  pentru că în SUA de pildă, din ce-am mai citit pe net din experienţa organizaţiilor bolnavilor de cancer şi a oncologilor, se practică îmbinarea tratamentelor clasice cu cele naturiste pentru întărirea organismului).

Aşa că, pe timpul tratamentului e bine să faceţi exact aşa cum spune doctorul fiecăreia, ca să aveţi măcar sentimentul că aţi fost ascultătoare, pentru că opiniile nu sunt aceleaşi nici pe această problemă.Unii spun că doctorul le-a spus să nu mănânce citrice, altora că nu trebuie să ia aspirine, să nu ia nici un fel de suplimente, alţii au văzut ei la televizor că trebuie să mănânce fără carne, so on…Câte bordeie, atâtea obicee!

Oricum e mai sănătos ( şi ne trebuie orice fărâmă de sănătate!) să nu ne inspirăm de la TV, din poveştile unora care susţin că se tratează cancerul prin metode naturiste şi fără chimicale, că e păcat de viaţa noastră!!!!Cam toţi cei care s-au tratat naturist au avut probleme ulterior (ştiu de o fată de 35 de ani care a murit de cancer la sân din frica de a se duce la doctor şi de a face un tratament clasic!), pentru că nu e chiar aşa de simplu pe cât pare să te lupţi cu boala asta.Poate că în cazuri disperate când nu se mai poate face chiar nimic, o fi util să încerci şi tratamentele alea cu 21 de zile numai cu apă goală, dar eu una nu cred că am stofă de ascet budist, să trăiesc numai cu aer şi să ţină!Cred că te poţi înfometa dacă vrei să te dezintoxici de tot şi după ce termini tratamentele clasice, alea verificate…e numai părerea mea, nu e un postulat, dar eu cred că e bine să ai limită în toate şi încredere.

Şi, teoretic, stau foarte bine!Am citit mult, tot ce-am găsit despre cancer.Sunt unii care susţin că numai din cauza companiilor farmaceutice care vor profit se prescriu tratamentele astea agresive pentru cancere, dar că ai putea să te faci bine fiind vegetarian sau cu petrol sau cu regim naturist sau cu propolis, miere şi lăptişor de matcă.Păi nu s-ar fi tratat aşa şi Michael Douglas sau Kyle Minogue ( sper că am scris bine!), adică oameni cu mulţi bani şi cei mai tari doctori, acolo la ei, în ţara cu cele mai avansate tratamente pentru cancer?Nu s-a dus bietul Dan Iosif în China şi Tibet, poate cele mai avansate ţări în terapii naturiste?Dacă n-a fost să fie, n-a fost!Unora le-a făcut bine, e adevărat, s-au iluminat, poate speranţa şi credinţa i-au ajutat, dar eu nu cred că te faci bine de cancer numai pentru că papi trei linguri de miere pe zi!Iar dacă iei şi lăptişor de matcă, dar ai un cancer la sân cu estrogen +, s-ar putea să nu fie bine, că scrie şi în prospect că ajută producerea de estrogen care ţie nu-ţi face bine.Mai bine întrebi doctorul ce părere are, de câte ori îţi vine vreo idee de mâncare videcătoare.

Am auzit de cazuri deosebite, ca de exemplul unei doamne pe care o cunoşteam şi despre care doctoriţa mea îmi spunea că nu vroia să creadă că are cancer, pentru că de peste 8 ani era vegetariană strictă, numai cu frunze şi seminţe.A fost vegetariană până la sfârşit.Asta nu i-a salvat viaţa.Poate pentru că avea deja mulţi ganglioni infestaţi când s-a operat şi cei care au operat-o în străinătate nu i-au făcut nici un fel de tratament citostatic înainte de operaţie ( cum a făcut mama mea, care avea stadiul III, 4 şedinţe înainte de operaţie, timp în care tumoarea s-a micşorat foarte mult şi s-a “înmuiat”  şi restul de 2 după aceea). Rudele ei spuneau că dacă ar fi făcut chimio înainte de operaţie, poate că celulele canceroase nu s-ar fi răspândit aşa repede în limfă şi apoi în sânge.Nici asta nu e o certitudine, boala evoluează diferit şi are aspecte specifice fiecărui pacient, amănunte care schimbă totul.

Am remarcat că nu există o opinie unică despre tratament şi ordinea sau numărul şedinţelor de chimio şi, eventual radioterapie şi de la caz la caz acestea diferă, chiar şi pentru tumori în acelaşi stadiu.Şi dacă citeşti diagnosticele diferitelor paciente, cancerul nu are acelaşi nume pentru toate tumorile.Aşa că nu trebuie să ne dăm mai deştepţi decât suntem şi e musai să lăsăm doctorii să stabilească tratamentele.Dacă vrem, nu ne împiedică nimic să mai cerem o a doua opinie…sau câte ne trebuie până ne convingem, deşi doctoriţa mea spunea că fiecare opinie va fi alta, că dacă ar fi certitudine 100% boala asta n-ar mai fi ce e.Dar nici să nu vă lăsaţi luate de val şi să vă predaţi în neştiinţă şi dezinteres, spre resemnare.Obligaţi doctorii să vă răspundă la întrebările care vă frământă.Cereţi-vă scuze că insistaţi cu lucruri care pentru ei sunt super normale şi cunoscute, dar despre care voi nu ştiţi şi întrebaţi tot ce vreţi să ştiţi.Este viaţa voastră în joc şi aveţi dreptul să fiţi informaţi despre boală şi tot ce ţine de ea.Fiţi amabile dar insistente, nu vă panicaţi că se supără dna.doctor, luaţi lucrurile pe rând, nu toate odată, că vă bulversaţi şi mai rău, şi până la disperare mai e puţin.Fiecare etapă are specificul şi noutatea ei, nu vă grăbiţi să le ştiţi pe toate pentru că  e timp să le analizaţi pe parcurs, pe măsură ce vin.

Şi nu vă lăsaţi speriate de poveştile altora.Fiecare om e cu boala lui, nu există boli, ci bolnavi; fiecare organism reacţionează în felul lui.Am văzut femei care arătau ca nişte frunze în toamna târzie…slăbite, palid albicioase, încercănate, chele…venite la operaţie după nişte şedinţe de chimio făcute înainte.Aş fi băgat mâna în foc, susţinând că or să cadă pe scări şi că trebuie însoţite până la baie să nu se prăbuşească.Aveau o voinţă uluitoare, care le ajuta să treacă peste toate şi pas cu pas au depăşit tratamentele, operaţiile şi sunt bine merci… cel puţin deocamdată, şi-au revenit, se duc la slujbă,râd la petreceri şi au părul mai des şi mai creţ decât înainte.Pe unele nici nu le recunosc pe stradă, aşa sunt de frumoase!Deci, luaţi aminte, că toate trec, dar lupta şi voinţa sunt foarte importante.Gândiţi-vă la copii, la viitorul lor, la familie,la tot ce e frumos şi vreţi să aveţi în continuare şi mergeţi mai departe.Pas cu pas!Hotărât!

